• تعتبر تمارين الاطالة من اهم التمارين الواجب ممارستها خلال فترة بناء العضلات فإن ممارسة مثل هذه التمارين يعتبر شىء اساسى و ليس اختيارى
  • سوف نتحدث فى هذا القسم عن كل الاساليب و الخبايا التائهة عن اذهان الناس التى سوف تساعد جسمك على بناء العضلات فى وقت قياسى.
  • وجد عدة طرق لكى تحصل على بناء العضلات الذى ترغبه فى وقت قصير, احد هذه الطرق هو ان تستخدم وزن ثقيل خلال تمارين كمال الاجسام .
  • التمرينات الأساسية فى برنامجك الخاص بتدريب كمال الاجسام يجب ان تحتوى على تمرينات الوزن الحر, وليست الأجهزة.
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

جدول تمارين لبناء العضلات كامل و مفصل

جدول التمرين الاول ( يجب ان تستمر عليه من 4-6 اسابيع فقط )








ملحوظات

1-  يجب ان تمارس كل عضلة فى يوم على حدا ما عدا عضلتى البايسيبس و الترايسيبس فى يوم واحد ( بمعنى 5 ايام فى الاسبوع تمرين )
   
2- حاول ان تجعل يومان الراحة يومان متفرقان وليس متتاليان ( احد و جمعة مثلا )

3- ابدأ بالتمرينة الظاهرة فى الجدول بالترتيب من اليمين الى اليسار
فمثلا عند تمرين عضلة الصدر (بنش) ابدأ 1- بنش واطى 2- تجميع عالى 3- over 

4- استخدم اوزان ثقيلة
اربع مجاميع ( اول مجموعة 8-10 عدة ــ ثانى مجموعة 6-8 عدة ــ ثالث مجموعة 4-6 عدة ــ رابع مجموعة 2-4 عدة )

5- راحه 3 دقائق بين كل مجموعة و مجموعة

6- tempo 3/0/1

7- لا تنسى ممارسة تمارين الstretching قبل و بعد التمرين

8- مع ممارسة تمرين واحد فقط للبطن ( 4 مجاميع )  فى كل يوم من ايام التمرين

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


جدول التمرين الثانى ( يمارس بعد الانتهاء من الجدول الاول لمدة من 4-6 اسابيع ايضا )









ملحوظات

1- استخدم اوزان ثقيلة
اربع مجاميع (اول مجموعة  8-9 عدة ــ ثانى مجموعة 7-8 عدة ــ ثالث مجموعة 6-7 عدة ــ رابع مجموعة 5-6 عدة )

2- راحه 2 دقائق بين كل مجموعة و مجموعة

3- tempo 2/0/1

4- لا تنسى ممارسة تمارين الstretching قبل و بعد التمرين

5- مع ممارسة تمرين واحد فقط للبطن ( 4 مجاميع )  فى كل يوم من ايام التمرين

65 التعليقات:

gfdcgfdg يقول...

الله ينور يا كوتش

بندر يقول...

شكراً لكم الله يعطيكم القوة والعافية

غير معرف يقول...

هل التمرين الكثير للعضلة مفيد مثلا للصدر 8 تمارين

غير معرف يقول...

انا بلعب بقالي سنة وجسمي تحسن ولكن ضعيف وانا غير مغروم بالاكل وما باخد اي مكمل ووزني 67 وطولي 178 وعمري17 سنة شو تنصحني

كمال اجسام يقول...

التمرين الكثير للعضلة غير مفيد اطلاقا ولكن بالعكس فهو مضر جدا للعضلة و لهرمون التستيرون

bassem mohamed يقول...

3تمارين لعضلات كبيره كعضلات الصدر (chest)الجزء السفلى (lower body)قليل للغايه

Bassem @FitnessFatwas.com

فركيكو يقول...

عندى عيب فى عضلة البنش هو الخط الفاصل بين اليمين والشمال واسع وكمان من الجنب عند الكتف مش متحدد

كمال اجسام يقول...

يا سيد فريكيكو: بالنسبة للخط الفاصل اولا ماتلعبش تفتيح اطلاقا سواء على الجهاز او بالدامبلز لان دة هيزود الخط الفاصل
ثانيا بالنسبة للكتف و لتقليل الخط الفاصل فباستمرارك مع التمرين كل الكلام دة هيتزبط
دة طبعا مع التخلص من الدهون الزائدة فى الجسم التى تتسبب فى اخفاء التشريخ و العضلات

KAREEM يقول...

لو سمحت ما هي افضل طريقة لتنشيف عضلة الصدر والتخلص من الدهون ؟

بكرى يقول...

العب ضغط ومتوازى باستمرار وكتر من التفاتيح

غير معرف يقول...

السلام عليكم انا اشكرك على الموقع الكامل,,,
لدي استفسار,,,
بعد اتباعي وانتهائي من هذا الجدول يعني بعد 3 شهور ,,
ماهو شكل الجسم الذي سوف احصل علية ؟
شكرا

غير معرف يقول...

ارجوك اريد جدول تمارين للضخامة يعني La Masse Volume

غير معرف يقول...

اناعيز برنامج متكامل لتمرين جميع العضلات بالبار والدمبلز منغير استخدام الاجهز

yassine يقول...

ana bal3ab l musculation 2ans 20ans 1.82 80kg hal toli howa ladi yamna3o 3adalat rijli mina nomow kal3adalat lokhra??? plz je suis besoi d cet reponse

غير معرف يقول...

السلام عليكم انا اشكرك على الموقع الكامل,,,
لدي استفسار,,,
بعد اتباعي وانتهائي من هذا الجدول يعني بعد 3 شهور ,,
ماهو شكل الجسم الذي سوف احصل علية ؟
شكرا

غير معرف يقول...

السلام عليكم
فينك يا كوتش
ممكن تحطنا جدول بعد الانتهاء من الجدول الاول والثاني ؟

كمال اجسام يقول...

انت بغير حاجة لالتزامك بجدول ثالث فعند انتهائك من الجدول الثانى يمكنك الرجوع مرة اخرى الى الجدول الاول

Alaa Fahmy يقول...

التمارين دى مش قليلة يا كوتش
يعنى مثلا البنش 3 تمارين بس

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبراكة
اخي الكريم هل استطيع ان اظيف على الجدول تمارين البطن والجري لمده نصف ساعه يومين وشكران

كمال اجسام يقول...

هذه التمارين كافية جدا يا ليون و ستحقق لك نتائج مذهلة انشاء الله

كمال اجسام يقول...

بالطبع من الممكن اضافة تمارين البطن و الجرى

غير معرف يقول...

بالنسبة لدقات القلب 140 - 160 أزاي نعرفها
في زي حبل موجود في جهاز المشي بس كيف يستخدم واين يوضع
شكرا

غير معرف يقول...

مذكور هنا
( http://bodies-fitness.blogspot.com/2011/04/blog-post_7231.html )
ان ضم التمرينات ليكون التمرين 3 ايام بالاسبوع افضل ... فما هو الاصح ؟؟
اين تمرينه ( رست و الساعد ) فى الجدول ؟؟؟

مع وافر الاحترام و التقدير ...

زيد حلبوص يقول...

الاهتمام بعضلات البطن

كمال اجسام يقول...

بالنسبة لدقات القلب فيمكنك حسابها عن طريق
1- وضع الابهام و السبابة على العنق
2- و عد عدد النبضات لمدة 6 ثوانى
3- ال6 ثوانى سوف تراهم على ستوب وتش حتى يمكنك التركيز فى عد عدد النبضات
4- اضرب عدد النبضات فى 10

مثال اذا كنت عديت 15 عدة فى 6 ثوانى
اضرب 15 * 10 = 150
اى 150 نبضة فى الدقيقة

كمال اجسام يقول...

اما بالنسبة لعدد ايام التمرين
ف 3 ايام هى افضل من 4
لكن الجدول يعرض 4 لتجنب الاجهاد الزائد الناتج من التمرين 3 ايام فبذلك يمكنك ممارسة يومك الطبيعى بطاقة اكثر

اما اذا كنت لا تهتم بالمجهود المبذول و تريد نتيجة اسرع و تستغل يوم زيادة اجازة فيمكنك ممارسة 3 ايام فى الاسبوع

فهى عملية نسبية بين ( المجهود - الزمن - النتيجة )
تختلف من شخص لأخر

كمال اجسام يقول...

تمارين الرست و الساعد لا تحتاج الى ترتيب معين او خطة معينة فيمكنك ممارستها فى اى يوم

غير معرف يقول...

أولا شكرا على المعلومات القيمة والجهد الوافر.

ثانيا استفساري هو:

انا بدأت كمال الأجسام من أكثر من حوالي ثلاث سنوات.
لكن هذه الفترة مقطعة بسبب انشغالي بالدراسة حينا وحينااخر باصابات المفاصل.
احس بان مفاصلي ضعيفة وغالبا ما تمنعني من الوصول لمستوى متققدم. فكلما قطعت شوطاكبيرا في تمريني (شهرين مثلا) وأردت أن أزيد من حدته أتوقف بسبب الم كتفي او مرفقي وأضطر الى الركون الى الراحة ومن ثم أعود الى نقطة الصفر في التمرين.

أحس أن قدرتي العضلية كبيرة وبامكاني التعامل مع الاوزان الثقيلة لكن أخشى أن توقفني مفاصلي عما احب لذلك ابقى ملتزما بالاوزان الخفيفة.

علما باني أسخن وأؤدي تكارين الاطالة جيدا.

فما الحل برأيك.
شكرا مسبقا

غير معرف يقول...

انا دلوقتى يا كابتن اول مره ادخل على الموقع وعجبنى جدا بس انا مبتدئ وشوفت تمارين كمال الاجسام فيديو وشوفت الجدول ده واحترت امشى على اى تمارين فيهم
ياريت تقولى اعمل ايه

غير معرف يقول...

انا ياكابتن بدأت اتمرن بقالي شهر تقريبا...وانا ماتمرنتش قبل كدة نهائى...وعندي مشكلتين..الاولى ان الاوزان اللى بارفعها قليلة وانت بتقول لازم نرفع اوزان ثقيلة...وتانى حاجة ان انا عندي دهون عند منطقة الصدر والبطن وبالعب كارديو بس مفيش تحسن..انا وزني 80 كيلو وطولى 183..وبرضة مش عارف ايه رأيك هل اخد بروتين؟؟..او حارق للدهون؟؟...شكرا ومنتظر رد الكباتن

كمال اجسام يقول...

اذا كنت مبتدىء وليس لديك الخبرة الكافية لاختيار التمارين فابدأ مع الجدول

كمال اجسام يقول...

لو مش قادر ترفع اوزان تقيلة خالص
حاول تجيب عدات كتيرة بحيث اخر عدة تكون صعبة جدا بالنسبالك و تكون ماتقدرش تجيب عدة بعديها

تانى حاجة انا رأى انك تكون محدد هدفك اكتر ماينفعش تلعب تضخيم مع تخسيس استمر فى التخسيس مها طالت المدة لا تيأس حتى اذا استمريت 3 شهور..... كمل

محمد القاضي يقول...

ممكن ياكابتن تفيدني الواي امينوا9999 كويس املا انا عنديي 19سنة وبلعب بقالي سنة

mada361980 يقول...

شكراعلي الجدول التممبز بس انا استعمل ل كنتين L canteen يمشي مع الجدول لمذكور اعلي . وشكرا علي الاستفادة

غير معرف يقول...

السلام عليكم اخوتي انا ياشباب لاعب كرة قدم ولاعب القدم لابد من التقوية له وانا ضعيف فاستخدمت الجدول الاول هنا لكن اضفت عليه كلام مدرب كرة القدم اني اتمرن الارجل مرتين في الاسبوع لمدة شهر وبعدها لااتمرن ومع زيادة الوزن كل اسبوع فانا كذا اكون ضخمت عضلة الارجل والناس تقول الحديد للاعب القدم اني اتمرن 5 ايام حسب الجدول فانه يثقل اللاعب فانا اريد تفصيل جسمي والاهم تفصيل الارجل بدون مايكون هنالك ضرر في قلة السرعه والحركه .

غير معرف يقول...

السلام عليكم انا العب حديد عمري 17 سنةلتعديل جسمي لاني ضعيف حبيت اسال ادا اخدت بروتين كميةقليلة
مرةواحدة او مرتان ليساعدني على تعديل جسمي مايضرني وادا تركت الجم مستقبلا ياثر على جسمي

غير معرف يقول...

هو مينفعش احمع بين الجدولين اخليهم جدول واحد !!

غير معرف يقول...

طب وبالنسبة للجدول اللى كنت ماشى علية قبل كدة دا اللى حضرتك بتقولو دا حاجة واللى انا كنت ماشى علية حاجة تانية خااااالص

غير معرف يقول...

ممكن يا كوتش من بعد اذنك جدول لتمارين التنشيف (تحضير للبطولة ولو ممكن مع النظام الغذائي)
وشكرا لكم على الجهد المبذول..

Unknown يقول...

انا يا كابتن كنت مع كورس هرمون ووزني 65 وطولي 176 وبقالي بلعب 9 شهور متواصلة وهلق من جديد بدي اخد الدب الروسي 10000 وجسمي ناشف خالي من الدهون بس ما وصلت للضخامه اللي بدي ياها ومع كورس الديكا والانابول ولتسترون تبدل جسمي بس شي لا باس فيه واخدت الكورس بكمية قليلق كتير شو بتنصحني اعمل للضخامه ارجو الرد السريع

غير معرف يقول...

السلام عليكم انا كنت بلعب حديد بس بطلت حوالى 5 اشهر وبعدين رجعت تانى ينفع امشى على الجدول ده ولا ايه ارجو الرد

غير معرف يقول...

الام الساعد نعمل فيها ايه ياجماعه لانها بتتعب جدا خصوصا فى الباى مخليها ضعيفه

غير معرف يقول...

هو حضرتك ينفع انو نتدرب عضلة البايبس والترايبس في نفس اليوم
انا سمعت انه غير جيد
ارجو الرد

غير معرف يقول...

ابدا التمارين من اليمين الى اليسار ومره ثانيه من اليمين الى اليسار لما اكمل اربع مجاميع او اكرر التمرين 4مجاميع بعدين انتقل للتمرين اللي بعده

Unknown يقول...

ارجوووووووووووو الرد على سؤالي

غير معرف يقول...

نستخدف اوزان ثقيله مثل كم تقريبا؟والجدول هل ينص على ان كل يوم لعضله او لا ارجو الرد السريع اذا امكن

غير معرف يقول...

هو ليه مفيش حد بيرد على الاسئله

غير معرف يقول...

ياكبتن . سؤال لو سمحت .. انا اخذ خمس تمارين للصدر . دنابل عالي حر عالي .دنابل مستوي حر مستوي..تفتيح .. ومتوازي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ايش رايك ؟؟

bebo يقول...

يا كوتش ممكن اعرف ينفع اخد مكمل غذائى بودر مع التمرينات ده ولا ايه

غير معرف يقول...

ما هو افضل عمر لبدء كمال الاجسام هل ينصح للمراهقين في عمر 15

الماستر يقول...

بالنسبه للجدووول هل تمارس مثلا عضله الصدر حدها في اليوم والواجد ......؟

الماستر يقول...

الان هذا الجدول للمبتدئين الي بدأ حديثا ببمارسه هذه الريااضه طيب والي متقدم ششوي بها اللعبه يعني ممارسها من كذا شهر ..؟ في تمارين كثيره ناقصصه بعدين تمرينه عضله واحد قليل ..؟ فيه جدول اقووى من هذا ..؟

غير معرف يقول...

انا بلعب 5حركات للعضلة الكبيرة و 4للعضة الصغيرة

غير معرف يقول...

طب بعد الثلاث اسابيع ما يخلصو ابدا من الاول تانى ولا اشوف نظام جديد

غير معرف يقول...

سؤال بارك الله فيكم ارجو الاجابة :

هل الاوزان المقرتحة يحملها ايضا واحد مبتدأ مثلي

غير معرف يقول...

عاشت الايادي

الكابتن عماد يقول...

هلا ياشباب المكملات الغدائيه عبارة عن وجبات زائده ومافيها مضار لانه مستخرجه من النبات.يعني بدل ماتاكل ست وجبات في اليوم تاكل 4 وجبات مع البروتينات البودره
تحياتي

غير معرف يقول...

السلام عليكم يا كابتن انا عندي حوالي 3 سنوات امارس كمال الاجسام و اريد برنامج يعطيني الضخامة هل هدا الجدول مناسب و شكرا على الموضوع

غير معرف يقول...

السلام عليكم بدي تمارين لشد وتقوية الجسم وتفصيل انا نحيف مابدي ضاخمة بس شد وتقوية ممكن رد لو سمحت؟؟

غير معرف يقول...

انا عندى دراعى الشمال اكبر من اليمين والاتنين مش متناسقين اعمل ايه علشان اخلى الاتنين متناسقين ارجو الرد يا ريت رقم الموبايل بتاع حضرتك يا كابتن او الياهوو او اى طريقه تواصل

غير معرف يقول...

كلام جميل جدا ولكن بعد ما يتنفذ الكلام دة بعد نهاية مدة الجدولين ممكن نعمل ايه نعيد الجدول ولا في جديد

غير معرف يقول...

انا وزني 130 ك
ممكن العب عادي وجسمي يتظبط مع التمارين و الديت

Unknown يقول...

مساء الخير يا كابتن انا طولى 178 ووزنى كان 60 مشيت على نظام غذائى وجبت اعشاب من العطار
سمعت عن السرياس ماس انة مفيد للنحافة
وسمعت ان فى حقنة اسمها ديكا بس مالقتهاش وعرفت ان بدلها نانديورابولين عرفت انها لازم تتحرق فقولت انزل اتمرن انا بتمرن بقالى 4 شهور بقى وزنى 77 ك
انا اخدت حوالى 10 نانديورابولين و 10 سيدستون جسمى الحمد لله ظبط شوية بس وزنى ثيت على كده
عندى سؤالين بعد ازنك
اولا : ينفع اخد حقن تانى علشان جسمى يزيد ولا انا لو اخدت كورس ماينفعش اخدت واحد تانى وراه علطول
ثانيا : انا جسمى كلة زاد من فوق البنش والبطن بكن دراعاتى من تحت رفيعة ورجلى رفيعة فى حاجة تذودهم وشكرا

Unknown يقول...

مع العلم ياكابتن انا جبت الشيكارة بتاعة السيرياس ووزنى بردة مش عايز يزيد زى الاول كان بيزيد كل شهر 5 ك دلوقتى ونى ثابت انا قربت اخلص الشيكارة ارجع اخد حقن تانى ولا اية

غير معرف يقول...

يا كابتن لك كل التقدير والاحترام-افضل نظام تمارين للضخامة من غير ارهاق العضلات والجسم بتمارين كثيرة- تاتى فى النهايه بنتائج عكسية وارهاق وايضا ضعف للعضلات- اكبر غلطه ان كل الناس بتتمرن زى ابطال كمال الاجسام طبعا هم عايشين على المنشطات فيقدرو يتمرنو ساعتين او اكثر و لكل مجموهة عضلية اكثر من ٦ او ٧ تمارين-لاكن تمارينك تتماشى مع الرياضيين الطبيعيين جدا

إرسال تعليق