• تعتبر تمارين الاطالة من اهم التمارين الواجب ممارستها خلال فترة بناء العضلات فإن ممارسة مثل هذه التمارين يعتبر شىء اساسى و ليس اختيارى
  • سوف نتحدث فى هذا القسم عن كل الاساليب و الخبايا التائهة عن اذهان الناس التى سوف تساعد جسمك على بناء العضلات فى وقت قياسى.
  • وجد عدة طرق لكى تحصل على بناء العضلات الذى ترغبه فى وقت قصير, احد هذه الطرق هو ان تستخدم وزن ثقيل خلال تمارين كمال الاجسام .
  • التمرينات الأساسية فى برنامجك الخاص بتدريب كمال الاجسام يجب ان تحتوى على تمرينات الوزن الحر, وليست الأجهزة.
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

طرق تضخيم العضلة فى وقت قياسى


سوف نتحدث فى هذا القسم عن كل الاساليب و الخبايا التائهة عن اذهان الناس التى سوف تساعد جسمك على بناء العضلات فى وقت قياسى.

نرجو منك ان تطبق كل الافكار بمنتهى الدقة ولا تستهون باى فكرة من الافكار
فالافكار كلها اجبارية و ليست لاختيار بعض منها.
  
 فإذا طبقت جزء منها فقط, فمن الوارد ان هذا يتحول ضدك وليس فى صالحك اى من الجائز ان يعمل على تخسيسك او يعمل على تصغير حجم العضلة و اضعافها.

52 التعليقات:

غير معرف يقول...

ممكن توضح ...؟؟

كمال اجسام يقول...

مثال: لا يمكنك ممارسة الكثير من التمارين و باوزان ثقيلة جدا و تكون مقصر فى التغذية و عدد الوجبات و كمية البروتين و الماء
فكل هذا سوف يعمل على تخسيسك

غير معرف يقول...

طيب فين الطرق ؟؟؟

كمال اجسام يقول...

الطرق فى فهرس المواضيع

غير معرف يقول...

طيب هو البوضر والبرشام غلط ولا صح
واة الانواع الى ممكن ناخدهاااااااااا

غير معرف يقول...

teslam ya gameeeeeeeeeeeed

غير معرف يقول...

السلام عليكم انا لاعب جديد واتمنى استفيد من بعض الاخوه المحترفين حسابي في الفيس بوك امير الذوق تطلع لك صورتي وانا في الصاله الرياضيه

غير معرف يقول...

انا بقالي فتره كل ما العب اول مااخلص التمرين يكونت جسمي كويس وبعد شويه يرجع زي الاول ولا اكني عاملت حاجه ومش عارف ازاي اخليه ثابت

كمال اجسام يقول...

نتيجة تمرينك عمرها ماهتظهر فى خلال ساعة او يوم او اسبوع لازم تنتظر فترة لا يمكن ان احددها لك لأنها تختلف من جسم لأخر ولذك احب ام اوجه نصيحة لك ان تنتظر لفترة مع تنفيذك لكل موضوع مكتوب فى هذه المدونة بكل التزام

memi424 يقول...

السلام عليكم..

أنا مبتدأ في رياضة كمال الأجسام..
وزني 55.7 كيلوجرام
وطولي 169 سم

ماهي النصائح بالنسبة للتغذية و استخدام البروتينات..

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا ذهبت للجيم مؤخرا وزني 65kg
طولي175cm
بقالي شهر ولم الاحظ تغيير الا في منطقة الصدر

غير معرف يقول...

السلام عليكم , امارس رياضة كمال الاجسام منذ مده لكن متقطعة ,اعاني من فقدان الشهية , عندما انمرن اتحسن قليلا لكن ليس الى المستوى المطلوب , طولي 1,79 سم ووزني 67 كلغ , ارغب طريقة لزيادة وزني وتقوية عضلات الصدر و الرجل


اخوكم عبدو من الجزائر

كمال اجسام يقول...

شهر واحد لا يكفى يجب ان تتحلى بالصبر
اما عن النتيجة الغير مرغوبة التى تراها
فهذا اكيد يرجع الى تقصير منك فى شىء او اكثر من شىء

فاذا كنت تريد نتيجة مرغوبة و سريعة
من فضلك اتبع كل المواضيع الموجودة فى هذه المدونة كلها و بكل تفاصيلها

كمال اجسام يقول...

يا اخ عبدو بالنسبة لفقدان الشهية فهذا نتيجة لحالة نفسية
او حالة تفكير سلبى بالنسبة للاكل و للشهية

ارجو منك ان تطرد كل الوساوس و الافكار السلبية ولا تجعلها ان تتحكم فيك

كن ايجابى وابدا بالتفكير الاجابى و تحلى بالايمان فى قدرتك على تناول الطعام

و اذا كنت تريد نتيجة مرغوبة و سريعة
من فضلك اتبع كل المواضيع الموجودة فى هذه المدونة كلها و بكل تفاصيلها

غير معرف يقول...

انا دلوقتى وزنى60 كيلو جرام وطولى 165 سم اروح الجيم دلوقتى ولا لما اوصل لسبعين كيلو تمام وبعدين انا هروح الجيم اخد مكمل الوايت بروتين امتى واخد ايه تانى معاه ارجو الرد

غير معرف يقول...

انا اسمى ابانوب اللى لسه كاتب التعليق ده وعايز اعرف ايه الفرق بين الضخامة والتنشيف مع العلم انى نحيف يعنى الجيم هيفدنى وشكرا

غير معرف يقول...

فين المدونة دي يا كابتن ؟

غير معرف يقول...

barsa .. سلام عليكم ورحمة الله عندي5اشهر وان اتمرن علي كمال الاجسام بالخفيف اي جنرال والان بدات في البرنامج
اريد منكم برنامج جيد استفيد منه وكذلك اعطيني كيف اتمرن اي في الوزن وكذلك عندي مشكل في البطن والحوض ؟

غير معرف يقول...

السلام عليكم انا وزنى 55 كيلو وطولى 165 بس عندى مشكله فى عضله الفخد علشان مش بتزيد بسهوله لو سمحت ياكبتن ساعدى حسام

زيزو يقول...

فين البرنامج يا كبتن حسام وهل ينفع ممارسته هذا البرنامج في البدايه مع العلم اني لعبت قبل كده بس فترات متقطعه ولم العب منذ 3 اشهر هل عندما ابدا امارس تمارين التضخيم علي طول انا وزني 54 وطولي 169 ارجو الرد السريع

غير معرف يقول...

سلام يا كبتن انا بتمرن سنين وزني لان ٩٣ كغ وتولي ١.٧٥م الان عايز تنشيف ايه هي تمارين لممكن اعملها و كم مرا او خسوس البتن
علا فكرا انا دايمن اتناول whey هل في وقت تخسيس مااخدش whey او ممكن اتابع الاكل زاي الاول
و شكرًا اخوك محمد العامري

غير معرف يقول...

السلام عليكم
اخي هل من تمارين للساعد. وكيفية نتظيم الركض
.
.
.
عبدو الجزائر
مشكووووووووووووووووور

غير معرف يقول...

السلام عليكم ممكن سؤال انا عندى عضله البنش كويسه وباده من فتره قصيره وباخد عضلتين بس عضله الدراع ذهقتنى موش بتكبر اوى انا نفسى اعمل دراع جامد فى وقت قياسى

غير معرف يقول...

ممكن تقولى على حل ارجوك ازاى اعمل عضله دراع جامده فى وقت قياسى ارجو الرد وعدم تجاهلى

كمال اجسام يقول...

يا اخ عبدو تمارين الساعد سوف تجدها فى قسم الفيديو

كمال اجسام يقول...

عشان تعمل عضلة دراع فى وقت قياسى انتظم على التمارين
حاول تتمرن تماربن الدراع مرتين فى الاسبوع
اوزان ثقيلة
اكل مناسب
ماء مناسب

ولكن انا ارجح لك ان تهتم بجميع عضلات الجسم حتى تكون فى مظهر متناسق

yahya يقول...

حضرتك انا كنت بروح العب فى الصاله ودلوقتى قعدت عشان الدراسه ممكن تقتحرلى بعض التمارين ايه اللى ممكن امارسها فى اليت

غير معرف يقول...

سلام عليكم انا امارس كرة القدم في نادي بالمغرب و كدلك اتمرن كمال الاجسام فبمادا تنصحني

غير معرف يقول...

ya gd3an kmal el agsam da manzar we mosh qowa aghlabeya el nas de kolaho 3dlat mn gher qowa

غير معرف يقول...

يا اخوان انا مبتدا ايش اول شي لازم اعمله وانا ما احب استخدم البروتين

غير معرف يقول...

ست وجبات باليوم وبروتين واي ولعب حديد قوي اوزان ثقيله وادعيلي

غير معرف يقول...

slt li bgha chi programme dial musculation mojarab l aktar man 63 chakhs marhba

غير معرف يقول...

akhoy ili moch 3ayiz yasta3mil lprotin ana 3andi lhal wasfa mokamila hada face diali simo abounajda

غير معرف يقول...

انا دلوقت بلعب كمال اجسام بقالى فترة وبلاحظ تغير فعلاً والحمد لله
لكن انا عاوز اخد حبوب بروتينات زى امينوا 2000 فهل ده هيأثر سلبى فيما بعد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟


م:عمرو مصطفى

غير معرف يقول...

ما هى الوجبات التى يجب تناولها بعض التمارين الشاقة الوجبات المناسبة

غير معرف يقول...

كابتن لو سمحت انا بدأت كمال اجسام من اسبوع ومش عارف اعمل برنامج مناسب لي لأني 15 سنة عمري و لا اريد ان اجعل بعض التمارين تؤثر على نمو وزيادة طولي فأرجو من حضرتك برنامج وتمارين اعملها لبناء عشلات تضخيم في وقت قياسي جدا
فانا الان العب 6 ايام في الاسبوع يوم ذراع وكتف ويوم صدر وضهر وبطن ف انا بكون هيك صح تماريني والا خطأ ارجو من حضرتك الرد

غير معرف يقول...

السلام عليكم انا كنت بلعب كمال اجسام والعضلات بتكبر بشكل طبيعى وجات فترة عملت عملية زى الغضؤوف وبعدها نما بلعب دلوقتى مفيش اى تغير ليا شهر ومفيش اى تغير معنى انا فى شهر كان بيبقى فى تغير ياريت تنزرلوا موضوع للمبتدئين وطرق التدريب واوقات التمرين والغذاء
MOstafa abdo

غير معرف يقول...

انا بقالى 3 سين بلعب كنت بذيد بس دلوقتى ثابت حتى فى وزنى عايزتمارين جديده او طريقه تغذيه كويسه

غير معرف يقول...

السلام عليكم انا بلعب من اسبوعين مستمرين دون انقطاع وانا وزنى مابين ال65 وال75 وطولى حوالى 170 وطول الوقت حاسس ان عضلات جسمى مشدودة على طول وجسمى مكسر وبحاول على قدر المستطاع انى اكل على قدر ما اقدر وكنت عايز اعرف اذا كان فيه غذاء معين يتخن شوية .... وشكرا

غير معرف يقول...

انا نفسى حل حتى يزيد وزنى فان رفيع ولا اجد حل ممكن تقولى

غير معرف يقول...

ممكن سؤال ايةرايك فى نو اكسبلود وبيعمل تضخيم ولا لا


غير معرف يقول...

انا عضله البنش عندي ضيقه وعندي العضله اليمني اكبر من اليسري ما الحل من فضلك

غير معرف يقول...

لو سمحت انا جسمي ضعيف جدا طولي 165 سم و وزني 48 كجم و لعبت جيم 3 اسابيع و لم استفد شيئا ...و لو سمحتم اريد ان اعرف كمية البروتين اللازمة لتقوية جسمي و لكي اشعر برجولتي مع العلم ان ميولي نباتية و قد سمعت ان النباتات لا تحتوي بروتينا كاملة ..فما العمل ربنا يباركلكم

غير معرف يقول...

ماهو افضل وقت لتناول البروتين قبل او بعد التمرين (ولماذا)؟

غير معرف يقول...

انا عضله الصدر الحلمه بارزه لين البس الفنله يكون مضهر مش حلو افيدونا

عمر عبد الغنى المصرى يقول...

1000 فى المية

غير معرف يقول...

انا كريم من مصر وزنى 105 كيلو وطولى 165 وعايز العب بس ناس بتاولى لازم تخس الاول ولو ده صح عايز اعرف ازاى اخس وانا بتمرن وشكرا ارجووووووووووووووووك جاوبنى

غير معرف يقول...

اخي ممكن تعطي طريقه لتكبير عضله الصدر .. بالنسبه للبنات ؟

غير معرف يقول...

يا كاااابتن انا مشكلتي اني ضخم جدا وحركتي تقيله انا وزني 141 وطولي 195 وعامل تنشيف وعضلاتي ضخمه بس انا حركتي تقلت من جسمي

غير معرف يقول...

عبدالله
ممكن اعرف احسن انواع البروتينات
وهل ليها اضرار
من فضل مستنى رد
شكراا

غير معرف يقول...

انا بلعب بقالى سنه عندى كل العضلات بس البطن مش عايز تظهر فيه العضلات اه الحل لو سمحت

غير معرف يقول...

لو سمحت يا كابتن انا وزني 83 وطولي 180 وبقالي سنه بلعب منتظم اخود مكمل ايه عشان اضخم اكثر؟؟شكرا

إرسال تعليق